Grønt grums
Til tross for nye retningslinjer er det fortsatt flere klesmerker som benytter seg av villedende grønn markedsføring. Forbrukertilsynet bretter opp ermene og strammer grepet ytterligere.
Ettersom forbrukere nå blir mer miljøbevisste, stilles det automatisk større krav til klesmerkenes tilnærming til grønn produksjon. «Bærekraft» er i 2020 imidlertid en av beskrivelse som må tas i med ildtang, i hvert fall om man skal følge Forbrukertilsynets nye retningslinjer for markedsføring. Tiden er forbi der et hvert merke med grønne ambisjoner kunne klistre på en noe diffus, grønn merkelapp med påskriften «bærekraftig», «etisk» og «organisk» — nå må det tilstrekkelig belegg og kvalitetssikret dybdeinfo til for å kunne smykke seg med hedersbetegnelsen.
Om en slik grønn markedsføring først benyttes må det konkretiseres hvorfor og hvordan de spesifikke produktene gjør seg bedre sammenlignet med øvrige produkter. Forbrukertilsynet hadde en stor oppvask med flere kleskjeder i fjor i forbindelse med såkalt grønnvasking og direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet sa nylig følgende i en pressemelding:
— Vi så at det var mange som ikke var klar over regelverket, og i februar sendte vi derfor ut et orienteringsbrev til over 50 av de største klesbutikkene og kleskjedene i Norge. Der vi ba dem gå gjennom markedsføringen sin for å sjekke at den er i tråd med markedsføringsloven.
Tilsynsaksjonen viste at det var en generell bedring hos aktørene, men at det fortsatt er en noe lang vei igjen å gå. Syv av 50 aktører viste brudd på markedsføringsloven. Samtlige av disse har fått brev fra Forbrukertilsynet med krav om endring av praksis.
MoST-nettverket (Movement for Sustainable Textiles) har også jobbet konkret med disse problemstillingene i samråd med Forbrukertilsynet. Prosjektleder Linda Refvik forklarer nærmere:
— Gjennom samarbeidet i MoST ser vi at det er stor innsatsvilje for å få dette på plass. Det handler mye om kompetanseutvilking og forståelse for området i hver enkelt merkevare og bedrift. Derfor jobber vi med å tilgjengeliggjøre kompetanse og informasjonsdeling gjennom prosjekter og arbeid i nettverket.
Linker:
«Forbrukerrådet mener kleskjeder grønnvasker»
«Fremdeles lovstridig bærekraftmarkedsføring i klesbransjen»