Historisk aksjonist: Per Kleiva

I forbindelse med relansering av Tekstilaksjonens visuelle profil har vi latt oss inspirere av arbeidene til den norske kunstneren — og kunstaktivisten — Per Kleiva. Kleivas markante fargebruk og slagkraftige fokus gjorde han til en sentral skikkelse i norsk kunsthistorie og kunstpolitikk. 

6-Bilde-av-Kleiva-på-KH_1968-e1541521992911-1150x1533.jpg

Per Kleiva var Norges første pop-kunstner og en svært viktig politisk stemme i en tid hvor visningsvederlag, garantiinntekt og forhandlingsrett med staten fortsatt var ukjente begreper. Kleiva jobbet iherdig med disse insentivene i samarbeid med en rekke kunstnerkolleger, deriblant som medlem av det såkalte GRAS-kollektivet i første halvdel av 70-tallet. Gruppen var kjent for en radikalt politisk orientering og kampsakene var blant annet antiimperialisme, miljøødeleggelse og atomtrussel. Gruppens — og Kleivas — tankegods har spesielt mye relevans i dagens klima. 

Kleivas arbeider spenner vidt. Han drev blant annet med skulptur, assemblage,  installasjon og grafiske trykk. Blad frå imperialistens dagbok fra 1971 (se verket her) er en grafisk serie mange assosierer med Kleiva. Her forenes harmonisk blomstereng og natur med voldsomme krigssymboler, deriblant helikoptre, militærstøvler og bombeskyer. Serien fungerte som en skarpladd kritikk mot den pågående Vietnamkrigen.

Det er imidlertid de noe mer abstraherte verkene fra 1968, henholdvis Bølgen (se verket her), Uskyldig balanse (se verket her) og Klaustrofobien (se verket her) som har inspirert Tekstilaksjonens nye fargepalett. Fargene varierer fra klare gultoner, videre til oransje, syrin, rose og egyptisk blå. 

Menneskelig ødeleggelse var et gjentakende tema i Kleivas verk. Han uttrykte gjentakende bekymring rundt menneskets egoisme og korttenkte forhold til miljø, ressurser og omgivelser. Vi i Tekstilaksjonen håper denne Kleiva-inspirerte fargepaletten kan inspirere og aktivisere i tiden som kommer. 

Fargekoder — Tekstilaksjonen — Red-01.png