Om oss

 

Tekstilaksjonen ønsker å være et møtested for dialog mellom bedrifter og forbruker. Målet er å samhandle om holdningsendring og praksis, i overgangen til en mer bærekraftig produksjon og forbruk.

Tekstilaksjonen er initiert og drevet av nettverket Movement for Sustainable Textiles (MoST). Nettverket ble startet i 2015 som en dugnad for økt gjenbruk og gjenvinning av mote- og tekstilprodukter, samt større fokus på forlenget levetid, reparasjoner, gjenbruk, redesign og utleie.

MoST er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, miljøorganisasjoner, nye kleskonsepter og tekstilgjenvinnere.

MoST skal på sikt være Norges ledende nettverk innen bærekraftig handel og sirkulær økonomi for mote- og tekstilnæringen. Nettverket skal skape varig endring til bærekraftig produksjon og forbruk av tekstilprodukter, skape kompetanseheving internt og i felles dialog med forbrukeren.

MoST har, med Tekstilaksjonen, som overordnet mål å få tekstiler til å bli brukt dobbelt så mange ganger innen 2024, slik at tekstilene og verden får et lengre liv.

I dag er Tekstilaksjonen og nettverket MoST driftet av Norwegian Fasion & Textile Agenda (NF&TA), næringsklyngen for den norske mote- og tekstilnæringen.

person-holding-sewing-machine-2973392.jpg

Mote- og tekstilindustrien er en global industri hvor 80 prosent av klimagassutslippene kommer fra produksjon. I tillegg kommer øvrig miljøbelastning gjennom hele verdikjeden, som utslipp og forurensning til jord, luft og vann. I følge Mistra Future Fashion vil et plaggs klimagassutslipp reduseres med 49 prosent om forbrukerne bruker klærne sine dobbelt så mange ganger. Denne undersøkelsen er gjort med utgangspunkt i svensk forbruk, men dersom vi antar at forholdene i Sverige og Norge er sammenlignbare, vil også dette resultatet være overførbart til Norge.

Manifest

Bransje

Tekstilaksjonen skal øke kunnskap gjennom de 5 R-ene:

Reduce: Se bakover i egen verdikjede og redusere fotavtrykk

Repair: Legge til rette for reparasjoner

Reuse: Forlenge levetiden på alle tekstiler

Remake: Synliggjøre redesign og søke nye   måter for bærekraftig forbruk

Recycle: Legge til rette for gjenvinning og   bruk av resirkulerte materialer

Oppdrag

Bygge nettverk og øke kompetanse som bidrar til positiv endring i egen virksomhet og bakover i hele verdikjeden

Forbruker

Engasjere og oppfordre forbrukere til å bli med gjennom å:

Reduce: Ta riktige og grønne valg

Repair: Reparere der det er mulig

Reuse: Bruke lenger og gi videre

Remake: Være kreativ! Finne nye måter å   bruke gamle tekstiler på redesign

Recycle: Gjenvinne gjennom alt — alltid

Oppdrag

Bidra til å utvikle nye, bærekraftige forbruksmønstre for å øke levetid, gjenbruk og gjenvinning av tekstilprodukter.

 

Medlemmer

Etisk Handel Norge, Fairtrade, Pierre Robert, Repairable, Kirkens Bymisjon, Fretex, IKEA, Lindex, Fjong, H&M, Framtiden i våre hender, NLM Miljø, KID Interiør, UFF Norge, NLM Gjenbruk, Helly Hansen, Bergans, Virke, Kappahl, Røde Kors Tøy og Tekstil, The Green Deal, Svanemerket, Polarn O.Pyret, NMS Gjenbruk og VOICE Norge.